Tuesday, April 13, 2010

Simposium oh simposium

Salam. Setelah beberapa minggu tidak berblog, saya kembali ala-ala tora datang lagi. Setelah hampir tiga minggu bergerak kerja, akhirnya tiba jua hari yang dinanti-nantikan iaitu "Simposium Biologi Prasiswazah 2010". Simposium ini adalah hasil gabungan daripada tiga subjek Biologi iaitu Ekologi, Morfologi dan Histologi Haiwan serta Fisiologi Tumbuhan.  

Alhamdulillah segala penat lelah barisan ahli jawatankuasa pelaksana terbalas jua dengan perjalanan program selama tiga hari berjalan seperti yang dirancang. Adatlah bila terdapat kekurangan semasa hari kejadian, namun itu tidak mematahkan semangat kami untuk meneruskan program. Semasa berlangsungnya simposium, saya bertugas di bahagian makanan. Pengalaman "serve" VIP tidak dapat dilupakan dan saya akui, kerja-kerja melayan para VIP ini perlu diberikan kepada yang terlatih sahaja. Namun, pengalaman itu saya kutip sebagai sesuatu yang mungkin akan saya gunakan pada masa hadapan. Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada rakan-rakan yang sama-sama terlibat dalam menjayakan program ini.

Pada hari terakhir simposium, telah diadakan pembentangan poster bagi subjek Fisiologi Tumbuhan. Wah, tiap-tiap kumpulan tidak kurang hebatnya dengan kreativiti masing-masing mempamerkan hasil kerja mereka. Tema mini projek kumpulan saya ialah Water Treatment. Kami telah menggunakan tumbuhan akuatik iaitu kiambang dan keladi bunting untuk merawat sisa air kumbahan. Pengalaman mengambil sampel air longkang Bitarasiswa dan Perpustakaan adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan sepanjang menjalankan ujikaji tersebut. Apa-apapun, tahniah diucapkan kepada pemenang walaupun rezeki tidak berpihak kepada kami. 

Gambar kenangan

Setting meja VIP

Barisan AJK makanan

Welcome!

Bersama presenter projek ekologi: Dayah dan Hafiza aka aa

Setting poster Fisiologi Tumbuhan

Poster kami

Bersama ahli kumpulan

Semoga segala kelemahan sepanjang program dapat dijadikan pengajaran dan dielakkan untuk program semester hadapan pula. Aja-aja fighting! 

No comments: