Monday, October 15, 2012

Aku sudah tiada jiwa blogger kah?

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Apa khabar? Aku harap kalian sihat-sihat selalu. Aku sudah tiada jiwa blogger? Satu persoalan yang harus dijawab. Menjadi seorang blogger itu perlukan jiwakah? Menjadi seorang aku, setiap kali melihat dashboard, idea yang sebelumnya mencurah-curah hilang entah ke mana? Buktinya, blog aku berhabuk bersawang dan berdebu tanpa sebarang entri. Petanda apakah itu?

Menjadi seorang blogger itu perlukan komitmen. Setuju? Kerana setiap blog itu pasti ada pembacanya tersendiri. Bila ada pembaca, haruslah ada entri-entri yang terkini. Betul tak? Blog aku ini entahkan ada pembaca ke tidak ya? Oh...jangan tertipu dengan bilangan follower itu. Kerana itu tidak mencerminkan bilangan trafik anda...

Lalu mengapa tidak update? Jawapan cliche - tiada masa. Ya...kekangan masa membuatkan blog aku terbiar sepi tanpa entri. Terbiar tidak dijaga. Mengapa tidak schedule post sahaja? Entah...kerana aku tidak tahu penyakit apa yang menjangkiti diri aku kerana aku buntu, stuck tiap kali aku punya niat untuk update. Oleh itu, kepada kalian yang masih berjiwa blogger, teruskan menulis. Jangan jadi seperti aku...jiwanya ada, tapi komitmennya entah ke mana. Ikut sedap jari, sesedap rasa bila aku mahu menulis.

Oh ya, hari ini merupakan kertas terakhir bagi calon-calon PMR yang tidak mengambil subjek Bahasa Arab, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Sudah "Merdeka" lah ya. Mesti seronok bukan main. Tapi harus diingat, dalam seronok-seronok tu, jangan tinggalkan buku terus ya. Anda masih ada 2 tahun lagi sebelum peperiksaan yang paling besar iaitu SPM. Tapi kalau nak release tension tu bolehlah...dipersilakan...
Buat calon-calon yang akan mengambil peperiksaan hari esok, selamat maju jaya diucapkan. Jawablah sehabis baik agar mendapat keputusan yang cemerlang. Kelebihan pada diri anda kerana mengambil subjek lebih daripada orang lain. Aku juga begitu suatu masa dahulu :)

Sebelum aku merapu entah apa-apa lagi, aku nak ucapkan terima kasih kepada mereka yang sudi singgah walau sekejap ke blog usang aku ini. Yang meninggalkan komen apatah lagi. Aku sangat-sangat menghargainya. Terima kasih.

4 comments:

maszull said...

assalamualaikum wardah...moga sentiasa berjaya...:)

Hafizin Jamil said...

jiwa tu besar ke kecik..?hehe

nuargto said...

Sama-sama..

Saya setuju dengan kata2 awak tu.. nak menulis blog kena ada feel.. kalau tak ada feel isi kandungan entri yang kita tulis, kadang tu tak menarik untuk dibaca..

Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat menyambut hari raya Aidil Adha.. Saya kirimkan koleksi ucapan hari raya sms sebagai tanda ingatan dari jauh..


Koleksi SMS Ucapan Raya AidilAdha pilihan Anuar

Unknown said...

Perkara yang selalu terjadi kepada blogger..