Wednesday, February 10, 2021

Swab test pertama bagi tahun 2021

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Bismillahirrahmanirrahim, setelah sekian lama tak menulis...fuhh. Itupun gara-gara aku kuarantin diri sendiri selepas menjalankan swab test Covid. Atas sebab yang penting, aku mengambil keputusan untuk swab test dan kuarantin sehingga keputusan RTK-PCR aku keluar. Maka masa yang ada ni, mulalah mencari idea nak buat apa. Berbual dengan kakak satu ofis, tiba-tiba keluar cerita blog. Dan...kembalilah aku melihat blog Wardah Alisya yang dah lama bersawang ni.

So, kisahnya lepas dapat tahu ada seorang kontak rapat aku positif, maka berderau lah darah. Macam-macam fikir termasuk anak yang masih kecil dan orang tua di rumah. Terus buat appoinment di Klinik Afiat, Dato Onn sebab klinik tu ada tawarkan ujian untuk swab dan sebenarnya klinik tu yang paling hampir dengan rumah. Dalam keadaan sarat sekarang ni, tak mampu nak memandu jauh-jauh walaupun boleh dapat keputusan dalam masa beberapa jam. 

Bila maklumkan suami, ada kes di tempat kerja, suami memang minta aku untuk buat swab demi keselamatan ahli keluarga dan suami minta untuk aku kuarantin. Setakat ni aku tiada sebarang simptom dan harapnya keputusan swab tu nanti negatif la. Aku pilih untuk bayar secara online transfer dan sampai sahaja klinik, ada khemah di luar klinik khas untuk buat ujian saringan. Petugas lengkap memakai PPE dan mengikut SOP. Aku diminta untuk menyemak nama, no ic dan nombor telefon kerana keputusan akan diberi melalui whatsapp sahaja dan dalam bentuk pdf file.

Duduk sahaja, petugas dah sedia dengan cotton swab. Mula-mula dia swab tekak dahulu. Perlu dongakkan kepala ke atas dan dia pun swab. Untuk tekak, bagi aku, ok je rasa geli-geli. Kemudian, tibalah masa yang paling mendebarkan iaitu swab hidung. Petugas swab hidung yang sebelah kiri. Masuk sahaja cotton swab tu, ya Allah, memang sampai hujung batang hidung rasanya dan terasa seperti dipusing-pusingkan cotton swab tu. Aku layan je untuk tak keraskan badan supaya proses berjalan lancar. Perit rasa hidung, air mata meleleh tak boleh kawal. Mujur tak bersin. Dah siap. Kepada yang nak menjalankan ujian saringan di Klinik Afiat, aku sertakan iklan yang diambil dari facebook page klinik.


Aku call nombor yang tertera, kemudian petugas akan beri satu lagi nombor untuk berwhatsapp terus dengan petugas klinik. Maka bermulalah kuarantin diri untuk 48 jam sehingga keputusan ujian saringan aku keluar. Mohon doakan yang aku negatif COVID ni. Siang malam memang mohon pada Allah agar dijauhkan penyakit ni dalam ahli keluarga. 

Peringatan untuk diri sendiri, sentiasa waspada dan jangan tinggalkan mask walaupun sekejap. Bila jadi macam ni, kau akan rewind balik setiap perbuatan untuk mencari punca kepada penyebab yang kalau-kalau kau dijangkiti. 

Betul lah kata orang, tilam yang empuk belum tentu boleh membeli lenanya tidur.
p/s: memang tak dapat tidur malam tadi..lebih-lebih lagi bila rindukan anak.

3 comments:

NA said...

Peringatan untuk saya juga.
Harap keputusan negatif.

Saiful said...

Atas rumah labah-labah buat sarang,
bawah rumah katak melompat-lompat.
Blog bagus jangan dibiar lama bersawang,
bolehlah kemas kini jika sempat.

nukilan: Otak Kiri

uncle gedek said...

Hai wardah... salam hujung tahun 2022!