Wednesday, February 5, 2014

cakap siang pandang-pandang

Menjadi diri aku, kadang-kadang amat payah
mata aku cepat nampak kesalahan
telinga aku cepat tangkap kata-kata sinis
terutama bila aku menjadi fokus umpatan itu
ohhh...sungguh aku tidak sanggup mendengarnya

hati pedih, mata menyampah lihat si pengata
sekali lagi otak berperang dengan hati
otak kata sabar
hati kata menjerit
ah, diamkan saja agar tidak berubah riak
dalam hati Tuhan saja tahu

aku akui satu perkara
kadang-kadang kita tak sedar kita mengata orang
tapi bila kita berada di tempat dia...
baru kita tahu apa rasanya
juga bila diri kita dibanding-bandingkan
kita, cara kita. mana sama dengan orang lain kan?

betapa susahnya untuk tidak menghakimi orang lain.
begitu susah juga untuk menjaga agar tidak mengata orang
kena kat batang hidung sendiri baru tahu kan....


**tetap cuba untuk bersabar selagi mampu
-agha-

No comments: