Sunday, March 25, 2012

Tazkiyatun nafs dan maulidur rasul

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera


Hari Jumaat lepas terlibat dengan program tazkiyatun nafs sekolah. Maka pelajar-pelajar tingkatan 3 dan 5 juga pelajar KAA dikehendaki untuk tidur di sekolah kerana pada keesokan paginya akan diadakan qiamullail. Dan bila tengok senarai nama AJK, nama aku merupakan antara yang terpilih untuk tidur besama-sama pelajar pada malam itu. Menarik.

Bermula sebelah pagi Jumaat, diadakan sembelihan lembu oleh guru-guru lelaki dan pelajar-pelajar lelaki yang terlibat. Excited juga budak-budak tengok sembelihan tu lebih-lebih lagi yang bukan muslim. Sambil-sambil tu guru-guru perempuan sesi petang pula rewang di kantin. Potong bawang, halia segala. 

Sebelah petang pula guru sesi pagi rewang daging lembu. First time tu aku turut serta memotong daging lembu. Selalunya golongan lelaki yang akan buat bahagian tu. Yang perempuan selalunya sediakan bahan-bahan masakan. Tak kisahlah... Dah siap semua, balik rumah bersihkan diri, sediakan kelengkapan dan lepas Isyak baru gerak ke sekolah. Sebelah malam sebelum tidur, pelajar-pelajar supper roti cicah sup daging! Ha lepas makan semua kena tidur. Ha..bukan main liat lagi budak-budak tu nak tidur. Almaklumlah, dapat tidur dengan kawan-kawan. Budak lelaki? Harammm nak tidur. Cikgu-cikgu yang berkawal setakat tidur-tidur ayam gitulah.

Jam 4 pagi, mula qiamullail hingga subuh. Kemudian pelajar bersiap dan program disambung dengan sambutan maulidur rasul. Wah, semua pakai cantik-cantik. Yang perempuan dengan selendangnya, makeup nys..cikgu pun kalah. Yang lelaki ada yang berjubah, kurta dah macam orang arab. Habis semua acara, yang ditunggu-tunggu oleh semua. Makannnn! Semua lapar...macam biasa makan dalam talam. Talam tu dulang bagi yang tak tahu.

Satu talam makan 4 orang. Banyak nasi dan lauk...masing-masing mula senyap mengadap rezeki..

Mula-mula tu tengok nasi banyak ingatkan tak habis...tapi.....

Licin kot...yang tinggal tu dah tak dapat nak habiskan. Kenyang. Alhamdulillah...Seronok makan ramai-ramai macam ni. Dapat eratkan ukhwah gitu. Tinggal satu minggu saja lagi untuk aku berbakti di situ...aku harap segalanya berjalan lancar dan meninggalkan hanya kenangan manis untuk aku kenang sepanjang berkhidmat di sekolah itu.

2 comments:

azam said...

:) yum sedap

KuNanGKuNanG said...

lama xmakan camni..tringat zaman sekolah dlu...