Friday, January 25, 2013

Pelajaran baru 2013

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Dah hampir sebulan berada dalam tahun baru. Cepat betul masa bergerak. Pantas. Dah banyak juga pelajaran yang dikutip. Belajar dengan pelajar sendiri. Belajar menjadi ikhlas. Belajar bekerja dengan orang yang mempunyai kuasa. Belajar mengawal emosi. Belajar menghargai kelebihan dan kelemahan orang lain.

Ahh...banyak. Dan yang paling penting, belajar untuk keluar dari 'comfort zone'. Ya..bila berlaku sesuatu yang tidak terjangka oleh akal, sungguh menguji ketahanan mental dan fizikal. Dan aku sedang belajar. Belajar menerima hakikat itu.

Dan kita takkan pernah berhenti belajar. Walaupun sudah menjadi 'pengajar', proses itu tidak akan terhenti. Malah ketika sedang bekerja juga kita sedang belajar. Belajar dari pengalaman. Belajar dengan orang sekeliling. Banyak yang ingin aku kongsikan tentang pelajaran yang aku dapat. Banyak.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan, masuk tahun baru menandakan bertambah juga umur. Bertambah kerutan dan kedutan di wajah. Apapun, di awal tahun ini aku belajar untuk menjadi diri sendiri. Belajar untuk memahami diri sendiri yang terkadang susah untuk makan ajar. Belajar untuk menjadi tenaga pengajar yang terbaik buat pelajarnya.

No comments: