Sunday, November 24, 2013

Pelajaran baru

Tahun ni, satu lagi pelajaran baru yang aku pelajari dalam kerjaya aku. Pertama kali jaga spm. Dan pertama kali juga bertugas di hospital. Sungguh sebelum ni tak pernah terfikir pulak bagaimana agaknya pelajar-pelajar yang menjawab peperiksaan di hospital. Maka berulang-alik lah aku dari rumah ke hospital.

Hospital. Faham-faham sajalah bagaimana keadaannya. Macam aku ni nak jejakkan kaki ke hospital tu memang tak lah kalau tiada apa-apa urusan kan..tapi dalam masa hampir sebulan ni, itulah tempat yang aku selalu ulang-alik. Banyak yang aku belajar. Bila aku lihat pesakit-pesakit di hospital tu, buat aku berfikir betapa beruntungnya aku. Allah masih belum tarik nikmat sihat tu daripada aku. Alhamdulillah.

Satu lagi yang menyentuh hati aku ialah kasih sayang seorang ibu, seorang ayah, seorang suami, seorang isteri, seorang adik, seorang kakak, seorang abang dan sesiapa sahaja terhadap orang-orang yang mereka kasihi. Betapa setianya ibu temankan anaknya, melayan keluh kesah anak mereka, berdoa agar Tuhan kurniakan nikmat sihat terhadap anak mereka. Juga buat aku terfikir, secekal itukah aku nanti...

Dan akhir sekali, aku nak lahirkan rasa kagum aku kepada petugas-petugas di hospital. Melayan pesakit yang berbagai-bagai ragam, berbagai-bagai kerenah. Insya Allah jika kita menjalankan tugas kita dengan ikhlas, ganjaran di sana menanti kita..mudah-mudahan.

Buat calon-calon yang mengambil peperiksaan di hospital, kuatkan semangat...ambil lah kesakitan itu sebagai dugaan dari Allah. Jangan cepat putus asa, jangan cepat patah semangat.

p/s: Dalam tempoh ni, aku masih belum terserempak dengan kawan-kawan aku yang tengah buat houseman dekat sini..kalau ada rezeki, insya Allah..aku bangga dengan kalian.

1 comment:

Hafizin Jamil said...

kerja hospital antara kerja yang perlukan keikhlasan yang tinggi. :)