Monday, May 28, 2012

Program lestari: Envirobike 2012

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera


Pada hari Sabtu lepas, terdapat satu program yang dinamakan Envirobike telah dijalankan sempena program lestari sekolah. Bila cakap pasal lestari je, mesti dalam kepala tu fikir pasal alam sekitar. Lestari ni maksudnya tidak berubah, kekal. Dengan adanya program macam ni, kita dapat mendedahkan pelajar dengan keindahan alam sekitar. Walaupun sesuatu kawasan itu dibangunkan untuk perumahan misalnya, pokok-pokok tetap dipelihara atau dikekalkan. Mana yang tidak dapat diselamatkan tu, mungkin ditanam semula. 

Perjalanan bermula dari sekolah, masuk ke kawasan Setia Indah terus ke Seri Austin. Dari situ terus ke checpoint 1. Aktiviti membaling bebola lumpur (mud ball) ke dalam tasik Seri Austin. Bebola lumpur ni fungsinya untuk memelihara tasik tu daripada pembiakan alga. 

Bebola lumpur

Acara membaling mud balls beramai-ramai


Dari Seri Austin, kita ke checkpoint seterusnya di Adda Heights. Di sini, kita buat aktiviti menanam pokok pulak. Ada dalam 10 batang pokok, sebagai simbolik lah...Secara keseluruhan, aktiviti ni bagi aku sangat bagus untuk mendedahkan pelajar-pelajar tentang alam sekitar. Sambil beriadah tu, sambil menghargai alam sekeliling. 


Selesai sahaja aktiviti di checkpoint ke-2 ni, kayuhan basikal diteruskan lagi untuk kembali ke sekolah. 

#Bisik-bisik: Masa aku sekolah dulu, takde pulak lestari-lestari ni. Kalau ada, dah lama aku join sekaki. Tapi dulu bukan basikal fixie la macam budak-budak sekarang..hm...

2 comments:

Mak Wardah said...

Salam kenal. Saja2 cari blog nama sama...nice to read all your activities, tqvm

Wardah alisya said...

@mak wardah: terima kasih..jemput singgah lagi