Thursday, January 7, 2010

Tidak kecewa dengan kuliah pertama

Salam. Semalam = hari Rabu merupakan hari yang penuh dengan kuliah. Walaupun sudah lima jam kuliah pada waktu siang, kelas ganti Ekologi pada sebelah malamnya mampu menaikkan kembali semangat untuk meneruskan kuliah selama dua jam. Betullah kata orang, first impression itu sangat penting. Disebabkan oleh itu, saya mula rasa seronok untuk belajar Eko. Begitu juga dengan Fisio. Kenapa? Sebab lecturernya pandai mengawal kelas dan pandai menarik perhatian para pelajarnya. Alangkah baiknya jika suatu hari nanti sekiranya saya yang berada di hadapan, saya mampu untuk berbuat perkara yang sama juga...Bak kata Dr. Shakinaz, belajar, belajar juga tapi dalam masa yang sama enjoy life. Aku setuju dengan kata-kata itu. Mindset juga penting dalam memberikan mood untuk belajar di dalam kelas. Jika kita berfikiran positif, maka akan ceria dan gembiralah kita di dalam kelas itu. Jika sebaliknya, mungkin kita tidak sedar yang kita telah melirik jam tangan walaupun sudah hampir sepuluh kali. Hati kata, "Cepatlah habis, cepatlah habis." Sedangkan kita tidak berbuat apa-apa pun setelah kembali ke rumah atau kolej masing-masing.

Tidak dinafikan, semester ini agak berat bagi aku...dengan kerja lapangan yang bakal dilakukan + mini project + lab + assignment dan segala bagai yang lain yang bakal dilakukan, aku harap aku diberikan kekuatan dan kesabaran olehNya untuk melakukan semua itu. Kadang-kadang macam rasa tak boleh, tapi sebenarnya, boleh je kita buat. Macam masa kat matrik dulu...Bila dah habis je, rasa macam "Waaa, aku dah habis matrik" tanpa ada yang masuk hospital mental dan aku suka suki je aku rasa. Tak percaya dengan kehebatan diri sendiri. Boleh je dapat cemerlang. Tapi tu dengan usaha la..dan doa..dan berkat pensyarah. Aku harap dengan berbekalkan semangat yang ada pada kuliah pertama ini, ia mampu berkekalan hingga ke minggu peperiksaan...Insyaallah...

No comments: