Tuesday, November 29, 2011

Andai masa boleh diulang kembali

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera
Sejak dua minggu ni, susah betul nak berupdate blog.  Bila badan dah tak mampu bekerja dan otak terlalu penat, memang tengok saje lah blog ni. Sibuk. Bolehkah itu dijadikan alasan. Orang lain pun sibuk jugak...sempat je update blog...Ok, itu diorang, bukan aku...(alasan tipikal)

Bila jadi cikgu tadika ni, ingatkan kerja senang. Rupa-rupanya...tak semudah yang disangka. Kalau tak percaya, cuba jadi cikgu tadika. Tengok boleh tahan tak. Bila perhatikan kanak-kanak kecil yang lincah ni, memang aku rindukan zaman hidung berhingus tu. Ingat lagi ke? Seronok je aku tengok budak-budak ni. Tak fikir apa. Tahu main, makan, tidur. Dan selalu jugak buat aku terfikir, dulu aku kecik-kecik macam ni jugak ke??


Kalau nakal sikit mesti kena marah. Selalu jugak kena pukul dulu. Biasanya tapak tangan dengan betis yang jadi mangsa. Tapi pendidikan awal kanak-kanak ni, memang memberi impak pada kanak-kanak tu sendiri. Sebab, dari kanak-kanak itulah dia akan membesar jadi dirinya yang sekarang ini. Kalau tersilap dari kecil, susah hendak baiki bila dah besar panjang nanti. 

Memang seronok masa zaman tu. Tapi tu kalau masa boleh diputarkan kembali. Sekarang, dah dewasa, kena pikul tanggungjawab sendiri. Setiap perbuatan akan ada kesannya pada diri sendiri, keluarga dan orang keliling. Masa ni, kalau tersilap langkah mungkin boleh membawa sesalan seumur hidup. Ye tak?

Kesimpulan: Aku rindu zaman kanak-kanak dulu.

1 comment:

Mira Adzlia said...

rndu zmn kanak2 jugak :(