Sunday, October 30, 2011

Graduan ISMP kecewa

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera
Pemberitahuan: Entri ini sekadar perkongsian dan pandangan peribadi penulis. Tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak. 

Lemah semangat bila dengar kenyataan TPM berkenaan posting tadi. Apalah nasib kita-kita yang ISMP ni ya? Bagi yang tidak tahu ISMP tu apa, ISMP ialah singkatan bagi Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Maknanya semua graduan ISMP akan jadi cikgu la secara teorinya. Tapi pada hakikatnya, tak semua jadi cikgu. Sebabnya? Anda tahu jawapannya. 

Aku kongsikan serba sedikit luahan rasa mereka yang kecewa dengan kenyataan TPM dalam buletin utama tadi,

buletin utama: ahad, 30 october 2011

isu GSTT tjuk brita tp jwpnnya utk GST
proses penempatan guru mengambil masa sperti yg kita pernah lakukan sblum2 ni.diutamakan kpd bakal guru tajaan (KPM).Yang tiada tajaan (ptptn) boleh cr kerja lain dulu...sbb mereka tdk terikat dgn kerajaan..(ayt TPM tan sri muhyiddin yasin) sekian~ ='(
pakat2 cr kja len laa...terguris rsa hati...
 Nampaknya tajuk berita hari ini menjadi isu hangat bagi kita semua yg menunggu penempatan. apalah nasib kita tahun 1987 selalu kena benda mcm ni. sabar je la wahai kwn2. lagi2 yg xmendapat tajaan KPM spt saya. mcm dianaktirikan. seronok kan belajar 4 taun dlm bdg perguruan semangat nak jadi cikgu. last2 TPM boleh ckp suruh cari kerja lain dlu. hambeek nk sgt jadi cikgu. seronok bukan?hoho :(
Tetiba rasa 4thun ni sia2 jer...bleh x kerajaan bagi balik masa, belanja yang terbuang dan sia2 je tu... tmbah lgi dgn harapan tinggi ibubapa...Kalo yg ptptn xda jaminan posting, nak byr mcamana pinjaman tu nnti. Nak keja apa kalo bidang yg khusus kat Ijazah tu PENDIDIKAN?
 terfikir sejenak.....kita yg dah habis ni pun tertunggu2 utk POSTING..rasa sakit hati dgn ape yang diluahkan tadi...TERFIKIRKAH kita dgn adik2 kita yg sedang blaja dan turut ambik kursus PENDIDIKAN????klu mereka tahu akan berita ini, mesti mereka akan susah hati....kesian aku tgk mereka....hope xmenganggu fikiran mereka.....teruskan usaha anda...sehingga memegang SEGULUNG IJAZAH.....INSYAALLAH, kita akan jumpa jalan yg terbaik.......amin...
::kesedihan melanda >> penempatan guru bukan tajan...tiada jaminan.....sabarlah ye semua GURU GST....terima kasih kerajaan...terima kasih TPM Muhyiddin Yassin atas berita sedih itu::
*semua luahan rasa di atas dipetik dari laman facebook

Ada yang sedih, ada yang marah, ada yang kecewa. Belum rezeki nampaknya. Takpelah, kita cari kerja lain dulu. Apa-apapun, PTPTN tetap kena bayar. Bila dah ada rezeki nanti, jadi cikgu elok-elok. Tak payah nak gaduh-gaduh dengan GSTT ke, tajaan KPM ke, PTPTN ke, semua sama. Semua nak jadi cikgu. Semua akan bekerja di bawah satu bumbung juga.

Insya Allah, rezeki Tuhan di mana-mana. Yang penting kita usaha dan yakin dengan limpah rahmat-Nya. Kita cari pengalaman dulu. Mudah-mudahan dengan pengalaman yang kita kutip tu, dapat kita gunakan di sekolah nanti.

#Bisik-bisik: Aku bukan tak sedih, daripada menunggu sesuatu yang belum pasti, lebih baik cari pengalaman dulu. Belum rezeki...

2 comments:

aimie amalina said...

hayooooo
cm tu pulakkk

emmm
nak jadi cikgu jugak

tap sy bukn dr pendidikan =(

lagilah x berpeluang kan.
hmmmmm

Anonymous said...

Very nice post. I just stumbled upon your blog
and wanted to say that I've truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

my site :: laser hair removal Cape Town