Tuesday, December 21, 2010

Marah-marah sayang

Salam dan ucapan selamat buat semua pembaca-pembaca setia blog WA yang tidak seberapa ini…

Pernahkah anda dimarahi atau memarahi orang lain? Tentu pernah bukan? Namun apa yang WA ingin highlight kan ialah kepada yang dimarahi.

Kalau yang kerja di ofis tu mungkin pekerja kena marah dengan orang atasan, kalau di sekolah pula mungkin dengan pengetua ataupun guru penolong kanan, yang di rumah pula mungkin dimarahi oleh ibu atau ayah, pelajar dimarahi oleh cikgu di sekolah, ahli kumpulan dimarahi ketua kumpulan dan macam-macam lagi lah.

Gambar dari Bing images

Apa perasaan anda apabila dimarahi? Tentu bercampur-baur bukan? Lebih-lebih lagi apabila dimarahi bukan atas kesilapan yang kita lakukan. Orang kata, “Cubit peha kanan, peha kiri terasa juga”. Sedikit-sedikit tu, terkena juga tempiasnya…

Apa yang anda semua lakukan apabila dimarahi?
- Buat muka seposen?
- Melawan kembali?
- Buat-buat tak dengar?
- Mengiakan sahaja?
- Membisu seribu bahasa?
- Tunduk dan merasakan lantai tersebut lebih cantik daripada orang yang dimarahi?
- Atau apa sahaja?

Walaupun begitu, apa yang dimarahi itu melekat juga di dalam hati…sedang yang dimarahi itu dalam hatinya menjawab juga…hanya lidah kelu untuk berkata-kata, diam seribu bahasa…Terasa lambat masa berjalan pada waktu itu mengalahkan kura-kura (maaf en Turtie)

So, macam mana nak ‘cool’ kan perasaan selepas kena marah tu?

Bagi WA sendiri, menangis adalah terapi yang paling mujarab buat diri WA ni…tapi tu lah, setakat menangis sorang-sorang boleh lah…tak tunjuk depan adik sebilik (huh..mau jatuh air muka). Selain tu, ada yang lebih senang dengan berwudhuk, mendengar lagu, tidur, marah orang lain (kesian, tak pasal-pasal jadi mangsa) dan macam-macam lagi.

Kata orang tua-tua, marah tu tandanya sayang…betulkah??

4 comments:

Shaheila Malek said...

Kalau sy kene mrh, buat tak tahu je.. haha

Alisya said...

Shaheila Malek: Dalam buat-buat tak tahu tu, kadang2 tersentap juga..

shazmonaz said...

persahabatan jujur.. marah, merajuk, pujuk.. kalau ok jer, maknanya lakonan sematata..

Alisya said...

shazmonaz: oo, camtu ye..?