Monday, August 22, 2011

Sengiya ke seriyau?

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera


Kredit: Blog Aki
Sengiya? Aku pun tak tahu nak eja macam mana. Orang Kelantan je kot tahu perkataan ni. Tapi sebutan dengan ejaan serius lain giler. Dia macam sengi + ya. Tapi kalau bahasa baku seriyau kot istilahnya. Alkisah masa tengah potong buah mempelam nak buat kerabu petang tadi, aku teringat la pulak zaman duduk kolej dulu. Masa tu baru tahun satu. Housemate satu rumah pulak semua geng-geng Kelantan dan Terengganu. Aku sorang je lah Johorian tercampak kat situ. 

Satu hari, masa kitorang berkumpul dekat meja makan, borak-borak, sambil-sambil tu aku pun pergi ambil pisau nak potong buah mempelam. Disebabkan aku kidal, maka aku pegang buah tu tangan kanan, pisau sebelah kiri. Tengah duk potong tu, roomate aku cakap, "Fara, bagi akak la potong. Sengiya akak tengok." Sambil buat gaya ala-ala ngilu gitu. Aku, "Erk?" Sebab aku dengan konfidennya boleh potong buah tu. Tak ada masalah pun. Dan itulah pertama kalinya aku dengar perkataan sengiya. Kalau aku, biasa cakap ngilu je takpun seriyau. 

Moral of the story: Lain tempat, lain istilahnya...

Bisik-bisik: 
# Fara yang disebutkan ialah aku.
# Potong = kupas
# Tiada maksud double meaning dalam cerita di atas.

2 comments:

Norhisham Nordin said...

betul tu... lain orang, lain bahasa...

秋 ツ said...

setuju. lain tempat lain loghat nya. even dlam tiap2 negeri pun ada bezanya. itulah uniknya Malaysia! ^^

*thanks 4 da kredit. ;)